خشکی واژن

خشکی واژن که با نام آتروفی واژن (Vaginal atrophy) نیز شناخته می شود جزو متداول ترین و در عین حال آزاردهنده‌ترین بیماری‌ ها در بین بانوان است که در اثر عوامل مختلفی به وجود می‌آید. برخلاف تصور برخی از مردم این بیماری علاوه بر زنان یائسه، بانوان بالغ را نیز قبل از یائسه شدن درگیر می‌کند. اما رواج آن پس از یائسگی بیشتر است.

خشکی واژن چیست؟

این عارضه عمدتاً به دلیل کاهش ترشحات طبیعی واژن به وجود می آید که باعث می شود واژن خشک و آزاردهنده شود. عواملی مانند تغییرات هورمونی در دوران بارداری، شیردهی، قبل و بعد از یائسگی، استفاده از داروهای خاص و استرس می تواند باعث آتروفی واژن شود. این عارضه می تواند ناراحتی و درد در هنگام رابطه جنسی، خارش، سوزش و حتی عفونت های تناسلی را ایجاد کند. معمولا با افزایش سن در خانم ها، تولید هورمون استروژن نیز کاهش می یابد و به دنبال آن خشکی واژن ایجاد می شود. آتروفی واژن معمولا در خانم های یائسه پس از گذشت چند سال از شروع یائسگی اتفاق می افتد، اما گاهی در سنین پایین تر هم دیده می شود.

علائم آتروفی واژن

معمولا آتروفی واژن با علائمی همچون سوزش و خارش در مجرای ادراری همراه است. با گذشت زمان و عدم درمان درست این علائم تشدید یافته و آزار دهنده می شوند. در هنگامی که بانوان به این عارضه مبتلا شده باشند در هنگام برقراری رابطه جنسی امکان دارد درد، سوزش و خونریزی مختصری را تجربه کنند که به مراتب این علائم افزایش پیدا می کنند. از دیگر علائم ناشی از ابتلا به خشکی واژن می توان به بروز علائم ادراری مثل تکرر ادرار، سوزش ادرار، احساس فوریت برای دفع ادرار و همین طور عفونت های ادراری مکرر اشاره کرد. لازم به ذکر است در مواردی که این عارضه طولانی شود، عفونت های شایع واژن در ناحیه تناسلی بانوان نیز رخ می دهد.

دلایل به وجود آمدن آتروفی واژن

مهمترین و شایع ترین دلیل برای آتروفی واژن کاهش ترشح هورمون استروژن است. این عارضه در قبل و در دوران یائسگی، دوران بعد از زایمان و شیردهی به وجود می آید. همچنین علاوه بر موارد گفته شده هنگامی که جراحی های خارج کردن تخمدان به هر علتی از جمله سرطان تخمدان یا توده ها و کیست های تخمدان، انجام شده باشد و یا فرد به هر دلیلی تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی یا اشعه درمانی قرار گرفته باشد، ترشح استروژن از تخمدان قطع شده و آتروفی واژن رخ می دهد. همچنین خشکی واژن می تواند بر اثر تغییرات هورمونی و یا حساسیت و آلرژی به انواع پدها و شوینده ها ایجاد شود.

تشخیص آتروفی واژن

یکی از بهترین و مؤثرترین روش های تشخیص وضعیت واژن، معاینه کردن اندام تناسلی توسط متخصص جراحی های زیبایی زنان است. در این روش متخصص در یک شرایط مناسب و ضد عفونی همراه با وسایل مخصوص معاینه، واژن بیمار را بررسی میکند و از روی علائمی مانند رنگ پریدگی و زخم میتواند خشکی واژن را تشخیص دهد. همچنین برخی دیگر از روش های تشخیص آتروفی واژن به شرح زیر میباشد:

• میزان هورمون استروژن بدن را با انجام آزمایش خون می‌توان اندازه‌گیری کرد و در صورت کم بودن مقدار آن، آتروفی واژن را متوجه شد.
  • در بعضی از موارد انجام سونوگرافی ضخامت دیواره واژن را اندازه‌گیری می‌کند که در صورت کاهش ضخامت آن نسبت به اندازه معمولی، خشکی واژن تشخیص داده می‌شود.
  •  انجام آزمایش پاپ اسمیر
  • در بعضی از موارد با آزمایش ادرار نیز می‌توان به آتروفی واژن پی برد.

تشخیص آتروفی واژن

درمان آتروفی واژن

برای درمان خشکی واژن، روش‌های مختلفی از جمله استفاده از لیزر، مرطوب‌کننده‌ها، مصرف هورمون، کرم‌ها و ژل‌ها، تغییر در نوع مواد شوینده و استفاده از لوازم بهداشتی مناسب، تغییر در رژیم غذایی و استفاده از تکنیک‌های مقابله با استرس پیشنهاد می‌شود. علاوه بر این، مشاوره پزشکی و شرکت در تمرینات ورزشی منظم نیز می‌تواند در بهبود خشکی واژن تأثیرگذار باشد.

درمان خشکی واژن با لیزر

می توان گفت که بهترین راه درمان خشکی واژن، استفاده از لیزر است. این روش مناسب بانوانی است که تمایلی به مصرف هورمون نداشته و یا به هر دلیلی ممنوعیت مصرف هورمون دارند. در این روش، انرژی لیزر به بافت دیواره واژن وارد می شود و به دنبال سلول های فیبروبلاست شروع به ساخت کلاژن و الاستین می کند. در نهایت، خاصیت کشسانی دیواره واژن نیز به مراتب افزایش پیدا می کند و میزان ترشحات مخاطی به دلیل جوانسازی سلول های واژن بیشتر می شود.

مزایای درمان آتروفی واژن با لیزر

درمان خشکی واژن با استفاده از لیزر یک روش موثر و پیشرفته است که باعث بهبود وضعیت واژن و کاهش علائم خشکی می‌شود. مزیت دیگر این روش، عدم نیاز به جراحی و عملکرد غیر تهاجمی است که به مراقبت و بازگشت سریع تر بیمار کمک می‌کند. همچنین، درمان با لیزر نتایج بلندمدتی دارد و می‌تواند بهبود دائمی در علائم خشکی واژن ایجاد کند. استفاده از این روش برخلاف داروهای هورمونی، بدون هیچ گونه عوارض و به صورت کاملا سرپایی و در مطب متخصص، طی چند جلسه کوتاه انجام می شود و هیچ دردی را برای بانوان به همراه نخواهد داشت.

سایر فواید درمان آتروفی واژن با لیزر

از دیگر تاثیرات مثبت درمان آتروفی واژن با لیزر، افزایش میزان خون رسانی بافت مخاطی داخل واژن است. با جوانسازی مخاط، تغییر در میزان ترشحات سلول ها و تنظیم ph واژن و در نهایت لغزندگی و افزایش رطوبت دیواره واژن ایجاد می شود. به دنبال تمامی این تغییرات، جوانسازی واژن به بهترین شکل خود صورت خواهد گرفت.

مزایای درمان آتروفی واژن با لیزر

شما هم می توانید برای درمان خشکی واژن و سایر مشکلات درمانی و زیبایی به مطب دکتر گلناز دشتی، جراح و متخصص جراحی های زیبایی و زنان در تهران مراجعه کنید.

آیا درمان آتروفی واژن با لیزر عوارض دارد؟

لیزر واژینال یکی از ایمن ترین روش های درمانی خشکی واژن است که به هیچ وجه، خطر آسیب بافتی ندارد. این دستگاه به صورتی تنظیم شده است که در صورت اختلال در توان خروجی لیزر، تابش به شکل اتوماتیک قطع شده و همین امر سبب می شود که هیچ آسیبی به بافت واژن وارد نشود.

درمان خشکی واژن در افراد باکره چگونه است؟

در صورتی که فرد باکره باشد، نمی توان از لیزر واژینال استفاده کرد، زیرا پروب واژینال لیزر در این روش، کاملا داخل واژن قرار می گیرد. اما با مشورت متخصص جراحی های زیبایی زنان و تحت نظر ایشان و در شرایطی خاص این عمل را انجام دهند.

آیا تمامی خانم ها می توانند از لیزر استفاده کنند؟

اغلب بانوان می توانند از لیزر استفاده کنند. البته برخی افراد در استفاده از این روش مجاز نیستند که این افراد شامل بانوان باردار، افرادی که مبتلا به دیابت و قند کنترل نشده، بیماری های نقص سیستم ایمنی، بیماری های اتوایمیون یا خود ایمنی هستند، نمی توانند از لیزر استفاده کنند. البته لازم به ذکر است که این افراد در شرایط خاص و با دستور متخصص میتوانند این عمل را انجام دهند.

چه عواملی در تعیین تعداد جلسات درمان آتروفی واژن با لیزر موثر است؟

میزان و شدت آتروفی واژن، سن فرد و عامل ایجاد کننده خشکی مشخص می کند که هر فرد چند جلسه لیزر برای رفع خشکی نیاز دارد.

کلام آخر

همانطور که گفته شد خشکی واژن یکی از عارضه های آزار دهنده برای بانوان است که میتوانید برای درمان آن به یک متخصص جراحی های زیبایی زنان مراجعه کنید. علاوه بر این شما میتواند برای دریافت مشاوره دریافت نوبت با مطب دکتر گلناز دشتی تماس حاصل بفرمایید.