تهران / خیابان ولیعصر / کوچه دوم

ساختمان پزشکان سینا- طبقه ۳ - واحد ۱۲

ویرایش محتوا

درباره ما

دکتر گلناز دشتی

متخصص زنان و زایمان

فلوشیب جراحی های زیبای زنان

سابقه ی درخشان جراحی های زیبایی زنان دارند که در سطح بین الملل میدرخشند
تیم حرفه ای دکتر گلناز دشتی در خدمت شما بانوان عزیز

با ما تماس بگیرید

کیست تخمدان

کیست تخمدان

  • خانه
  • -
  • پزشکی
  • -
  • کیست تخمدان
کیست تخمدان

کیست تخمدان یک کیسه غیر طبیعی و پر از مایع میباشد که یکی از شایع ترین غده ها در بین زنان است و به طور معمول داخل یکی از تخمدان های زنان به وجود می آید.

کیست تخمدان در بانوان ممکن است در هر سنی رخ دهد و به جای یکی از تخمدان ها هر دوی آن ها را درگیر کند. همچنین کیست تخمدان اندازه و جای مشخصی ندارد و معمولا دردسر چندانی به وجود نمی آورد اما در مواردی نادر کیست ها منجر به سرطان میشوند.

کیست ها در شرایطی خطرناک نیستند که بزرگ و سنگین نشوند در غیر این صورت باعث برهم زدن تعادل تخمدان و پیچیدگی تخمدان میشوند. این عارضه یعنی پیچیدگی تخمدان باعث خونریزی داخلی در خود تخمدان میشود.

انواع کیست تخمدان

همانطور که میدانید غده ها دارای یک نوع نیستند که کیست تخمدان هم از این موضوع مستثنا نیست و انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

کیست های عملکردی

یکی از متداول ترین کیست ها، کیست های عملکردی هستند که در طول دروان چرخه قاعدگی به وجود می آیند، آنها غیر سرطانی بوده و خطری ندارند.

کیست های فولیکولی

کیست تخمدان فولیکولی یکی از انواع کیست ها است که در چرخه طبیعی قاعدگی خانمها رخ میدهد و هر ماه یک تخمک آزاد می‌کند. بعد از آزاد شدن، تخمک داخل یک کیسه کوچک به اسم فولیکول رشد می‌کند. در زمانی که تخمک به بلوغ میرسد کیسه پاره شده و تخمک آزاد میشود.

در زمانی که کیسه پاره نشود و تخمک به بلوغ برسد با مرور زمان و چرخه قاعدگی کیست فولیکولی به وجود می آید که معمولا علامتی ندارد و عرض ۱ تا ۳ ماه دفع می‌شود.

کیست کورپوس لوتئوم

در زمانی که تخمک از کیسه فولیکولی آزاد میشود کیسه خالی و منقبض میشود که توده ای به نام کورپوس لوتئوم به وجود می آورد. این توده باعث هورمون سازی می شود تا برای چرخه قاعدگی و تخمک بعدی آماده شوید.

با این شرایط کیسه خالی با مایع پر میشود و به مرور غده به وجود می آید که معمولا این نوع از غده ها خطری ندارند و بعد از چند هفته دفع میشوند.

کدام دسته از زنان کیست تخمدان میگیرند؟

کیست تخمدان راست یا چپ یکی از مشکلات رایج برای تمام زنانی است که چرخه قاعدگی آنها منظم می باشد. میتوان گفت در تخمدان اکثر زنان هر ماه حداقل یک غده فولیکولی یا کورپوس لوتئوم شکل می‌گیرد.

ممکن است از به وجود آمدن کیست مطلع نشوید مگر این که دلایل مختلف باعث رشد بیش از حد آن شود و یا هم زمان چندین کیست شکل گیرد که در این حالت ممکن است مشکل ساز شود.

به طور معمول کیست‌های تخمدان پس از دوران یائسگی کمتر دیده می‌شوند و خطری ندارند. اما زنانی که در این سن یعنی در دوران یائسگی کیست تخمدان دارند، بیشتر در معرض خطر سرطان تخمدان قرار می‌گیرند. که مشکلات زیادی آن ها را تهدید میکند و برای رفع مشکلات این چنینی میتوانید به کلینیک دکتر گلناز دشتی مراجعه نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *