تهران / خیابان ولیعصر / کوچه دوم

ساختمان پزشکان سینا- طبقه ۳ - واحد ۱۲

ویرایش محتوا

درباره ما

دکتر گلناز دشتی

متخصص زنان و زایمان

فلوشیب جراحی های زیبای زنان

سابقه ی درخشان جراحی های زیبایی زنان دارند که در سطح بین الملل میدرخشند
تیم حرفه ای دکتر گلناز دشتی در خدمت شما بانوان عزیز

با ما تماس بگیرید

دلیل اصلی نازایی زنان

دلیل اصلی نازایی زنان

  • خانه
  • -
  • آموزشی
  • -
  • دلیل اصلی نازایی زنان
دلیل اصلی نازایی زنان

دلیل اصلی نازایی زنان چیست؟

دلیل اصلی نازایی زنان در زمانی به وجود می آید که زوج بعد از روابط جنسی منظم و بدون استفاده از روش های جلوگیری توانایی باروری را نداشته باشند. این مشکل به دلیل نازا بودن یکی از زوجین اتفاق می افتد و یا ممکن است خانم نتواند جنین را تا اتمام بارداری حمل کند.

این موضوع معمولا بعد از گذشت ۱۲ ماه رابطه‌ی جنسی منظم بدون استفاده از وسایل پیشگیری اتفاق می افتد و عدم بارداری توسط پزشک تایید میشود.

در ادامه به معرفی چند دلیل اصلی نازایی زنان می پردازیم:

چاقی دلیل اصلی نازایی زنان

یکی از عوامل مهم در بارداری وزن اضافه ای می باشد که مادر درگیر آن است زیرا که چاقی میتواند روی تولید هورمون تاثیر بگذارد و باردار شدن را برای بانوان دشوار کند. هر مقداری که وزن یک خانم از وزن سلامتش بالاتر باشد کاهش عملکرد تخمدان و نازایی را بیشتر تجربه میکند.

به زبان ساده تر ممکن است این گونه بانوان توانایی باردار شدن را داشته باشند اما توانایی 9 ماه بارداری را ندارند و جنین در طی این مدت سقط میشود. یکی از علت های اصلی نازایی سندرم تخمدان پلی کیستیک میباشد که مشکلات هورمونی را بین زنان در سن باروری ایجاد میکند.

بارداری در سن بالا

هنگامی که بانوان در سن ۴۰ یا ۵۰ سالگی به یائسگی می رسند توانایی بارداری را ندارند زیرا که تخمک گذاری متوقف میشود. ممکن است عدم بارداری قبل از یائسگی برای بانوان به وجود بیاید و یک خانم ممکن است مشکل نامنظمی و یا کاهش تخمک گذاری را تجربه کند.

رسیدن به سن یائسگی برای بانوان متفاوت است و در بعضی زودتر از دیگران رخ می دهد. به همین دلیل بهترین کار این است که خیلی زود و تا زمانی که دیر نشده به یک متخصص مراجعه کنید و یا با کلینیک دکتر گلناز دشتی تماس بگیرید.

مواد شیمیایی

قرار گرفتن در معرض آلاینده ها و ترکیبات صنعتی و شیمیایی برای بانوان بسیار خطرناک می باشد و توانایی یک زن و شوهر را برای فرزند آوری تا ۲۹ درصد کاهش می دهد. در شرایطی خاص با سقط جنین همراه است. موادی شیمیایی که مضر و خطرناک هستند به شرح زیر میباشد:

  • ۹ PCB که ساهاست ممنوع شده است
  • انواع  آفت کش ها
  • برخی پلاستیک شیمیایی
  • فتالات که در عطر ها و ناخن ها وجود دارد
  • سم فوران

دخانیات

مصرف دخانیات به خصوص سیگار دلیل اصلی نازایی زنان در دهه اخیر میباشد زیرا که سیگار میتواند به جنین در حال رشد آسیب های جبران ناپذیری وارد کند همچنین در سیگار کشیدن و دخانیات شانس خانم ها برای باردار شدن را کمتر می کند.

سیگار کشیدن باعث اختلال در هورمون ها و صدمه زدن به DNA در همه افراد می شود. آسیب های که سیگار به افراد میزند نیز شامل کسانی که مصرف کمی دارند می شود و بهتر است برای بالا بردن شانس خود سیگار نکشید و از دود آن تا جایی که ممکن است دور بمانید.

مصرف الکل

یکی از مضر ترین نوشیدنی ها برای بانوان نوشیدنی هایی است که الکل دارد همچنین پزشکان در مورد استفاده از این نوشیدنی ها به خانم ها هشدار می دهند.  نوشیدنی های الکل دار در قبل و درهنگام بارداری بسیار مضر است و نوشیدن الکل در دوره بارداری می تواند باعث تولد زودرس نوزاد شود.

اگر قصد دارید بارداری خوبی داشته باشید بهترین کار ترک کامل نوشیدنی های الکلی است زیرا که باعث حفظ سلامت خودتان و فرزندتان می شود.

دلیل اصلی نازایی زنان

شیردهی

در زمان شیردهی امکان بارداری وجود دارد و اطلاعاتی که درباره عدم بارداری در طول شیردهی وجود دارد شایعه میباشد. اما این درست است که آوردن کودکی دیگر در حالی که یک شیرخوار دارید بسیار مشکل است.

بانوانی که به دلیل بالا رفتن سنشان و با نزدیک شدن به دوره یائسگی قصد دارند با سرعت فرزند دیگری به دنیا بیاورند تا نگران اوضاع باروری خود نباشند باید حتما با پزشک خود درباره مدت شیردهی صحبت کنند. بهتر است قبل از اقدام به بارداری یک سال و نیم صبر کرد.

ورزش شدید

اگر بیش از حد ورزش کنید ممکن است روی تخمک گذاری تاثیرات منفی داشته باشد. تحقیقات نشان داده بانوانی که وزن متعادلی دارند اگر در هفته بیش از پنج ساعت ورزش بسیار از اندازه سنگین انجام دهند شانسشان برای بارداری کم می شود. یکی از نشانه های منفی ورزش سنگین بهم خوردن چرخه قاعدگی است.

خوردن کافئین دلیل اصلی نازایی زنان

اگر معتاد کافئین باشید ممکن است برای باردار شدن به مشکل بخورید زیرا کافئین با انقباضات عضلانی که تخمک ها با استفاده از آن از تخمدان خارج شده و با لوله فالوپ به رحم می روند تداخل دارد.

تحقیقات ثابت کردند نوشیدن ۵ فنجان قهوه یا بیشتر در طول روز می تواند شانس باروری بانوان را تا 50 درصد کاهش دهد. برای اطمینان بهتر است به میزان کافئینی که در روز مصرف می کنید را کنترل کنید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *